batmanbebis

Alla inlägg under november 2015

Av batmanbebis - 30 november 2015 20:41

Två år i rad på julafton har jag nu firat hos min moster(och flera år därtill), men det var en känsla som var stark dessa två år.

Familjen samlas, minnen delas, värmen stiger och skratten ekar, stämningen är på topp men jag har en klump i magen.

Tittar på min moster, syster, och deras barn

Där sitter jag, uppklädd bakom ett ensamt paket från min syster och ser på när alla öppnar sina presenter.

Kusinerna får flera presenter av sin mamma, dom gäspar ut ett tack och verkar nästan veta vad dom ska få i julklapp

Jag får inget av mamma, hon hade inte råd.

Man omfamnar varandra och tackar och går iväg och tittar på sina nya saker, hjälper sina barn att öppna sina och monterna ihop det som behövs

Men jag.

Jag sitter där och halvmålar i en målarbok som nån kusin slängt åt sidan för sin nya Iphone.

Om jag bara hade något aldelles eget, som är bara mitt, som jag har skapat..Ett barn

Skulle jag känna större gemenskap då?
Skulle jag känna mig som en del av familjen?


Sitter där i smyg och tittar på min mage och håller inne gråten och tänker"kanske nästa jul"

Nästa jul kommer, jag hade nyligen gjort min spolning av äggledarna minns jag och fick en konstig blödning natten till julafton.

Medan de andra förberedde julfrukosten så satt jag ihopkrupen och googlade om det kunde vara en nidblödning...kanske..gravid!


Största sannorlikhet var det en efterföljd av spolningen men hoppet kunde bara inte lämna mig.

På nyårsafton tog jag mitt första graviditetstest i hela mitt liv, negativt.

Ville sjunka igenom golvet, kändes som att jag gjorde det

Mensen var planerad imorgon, men ...det...kunde...ju vara något.

Efter den känslan, den sorgen, det illamåendet, kommer jag ALDRIG att testa mig innan beräknad mens.


Nu är julen snart här.

Jag kommer inte att ha ett barn, ett barn i magen .

Det var inte min tur denna gången heller.

2015 blev visst inte året jag blev  gravid.

Ska vi köra en repris från 2014 och säga....."men nästa år då jävlar"



Jag försöker iaf med LCHF nu...så...det är väl något.

Så när rummet fylls med godsaker och socker så får jag väl rymma in i något sockerfritt hörn


Av batmanbebis - 30 november 2015 18:17

Fanns rester kvar från pannbiffen igår men när jag såg att det var extrapris på grillad kyckling så slog jag till

Åhh va gott!

Stekte vitkål med salt och smör till.

Gjorde även beasås, är inte den bästa pulversåsen men tog bara två matskedar:)


Imorse var jag verkligen galet trött, klädde mig och sminkade mig och ser att jag såg halvdöd ut i spegeln, jag brukar se rätt pigg ut när jag iaf fixat mig, men idag..huua

Tittar ut och det är snöslask och storm, brr!


Nu blir det bara slappa i soffan, ahhh love it.



Av batmanbebis - 29 november 2015 11:57

Min syster och min mamma har haft ett "Bråk" ett tag nu.

Min mamma och min syster har aldrig haft en speciellt bra relation någonsin, men när man själv blir vuxen så ser saker annorlunda ut.

När min syster läser upp konversationerna mellan vår mamma och henne så blir jag rätt förvånad förvirrad och arg.

Min mamma har nog alltid haft en psykiskt sjukdom.

Jag minns aldrig att min mamma gjorde något.

När vi var små så var vi ute konstant, vi bodde i ett område med många barn och lekte ofta ute.

Men vad gjorde mamma alla dessa timmar?
Hon gick aldrig nånstas, hade aldig gäster.

Vi kom underfund med att hon nog pratade i telefon och såg på tv, varje dag, flera timmar.


Min mamma hade aldrig nån kärleksrelation, aldig nån pojkvän.

Men hon hade massor av män, som kom och gick.


Min mamma är en sådan person som gör allt i ett mönster, och allt för sin egen vinning.

Om hon ska hälsa på mig exempelvis så är det oftast för att hon har andra ärenden i närheten.

OM det inte är så att jag behöver henne, om jag behöver henne för något så kommer hon direkt, att få känna sig behövd ger henne näring.


Min mamma smsade min syster att hon tyckte hon var dum och att"jag saknar faktiskt barnen"

Det är ju lustigt sa min syster, för du har inte föreslagit nån gång att du och barnen ska göra något, och jag har inte hindrat dig.


Då blir mamma sur och säger att hon är elak.

Så håller det på såhär.


Min syster hade träffat mamma på stan, uppklädd med en man. Mamma hade tydligen knappt hälsat.

Hur kan man göra så mot sitt barn?

Så som min mamma har behandlat min syster, jag kan inte ens föreställa mig att jag skulle kunna göra det med mina barn.

Ah det finns så mycket att berätta.

Nu närmar sig julen, ja vetinte hur jag ska fira i år faktiskt...Och infektionen mellan mamma och min syster kommer såklart att påverka.

Ahh så trött på drama, räcker att jag har det i min egna relation liksom.


Denna månad har vi inte försökt, så kommer iaf inte bli en stor sorg nu när jag får mens. Är så  inne på LCHF nu också och allt vad det innebär så fokuset kring barnverkstan är inte lika stort.


Nej juste, frukost var det ju

Av batmanbebis - 29 november 2015 11:20

Igår såg jag en tjej visa sin röv i en facebookgrupp. En bekant sa att det är hennes dotters fröken på förskolan.

Och det fick mig att tänka.

Facebook är liksom ingen privat sida, det är inte en chatt mellan två personer eller din lilla privata dagbok.

"alla får visa sig nakna, det ska inte handla om yrket"

Fast det gör det.

Poliser exempelvis uppmanas att inte dela med sig så mycket av sitt privatliv på facebook och absolut inte att posera avklätt.

Vissa yrken är man inte lika "fri".

Jag är pedagog och faktum är att jag vetinte vad min chef skulle säga om jag visade upp rumpan eller brösten på internet, jag vetinte vad lagen säger...facket..eller mina rättigheter.


Nu blev det iaf en vild diskussion i denna grupp och ja, ibland borde jag nog vara tyst. Personen i fråga är 40+ och har ett eget ansvar och jag kan inte "Uppfostra henne".

Jag borde också föresten gå ur den där blåsta gruppen..haha


Anyway..

Igår var jag ute och sjöng, var inte speciellt kul faktiskt,vetinte varför.

Drack min light öl och light cider innan, tog en "riktig" öl på krogen och fick små ångest av kolhydraterna så jag beställde en cola light istället, haha

Tidigare gjorde jag en god middag som bestod av kyckling som jag hade stekt

Sen la jag den i en form med philadelphia ost chili över.

Stekte lite grönsaker och hade över, samt bacon.


Tog en ny form och tog fram blomkål, rev av halva "huvudet", tryckte ned ostbitar i mellanrummen, en klick smör på och in i ugnen.

Det blev gudomligt gott!!


Idag är vädret verkligen trisst, vi skulle kolla in en julmarknad men det är ju inte alls lika mysigt i regn.

Så det blir det vanliga söndagsnöjet, HANDLA:)

Man måste se till att man har vissa saker hemma när man försöker äta LCHF, så det inte blir att man tar något som är "fel".

Idag är jag sugen på att E gör egna biffar,och till det kanske man ska äta broccolimos.


Men nu först frukost, och jag har dålig frukostmat hemma så det får bli en babybel och fröknäcke, det håller jag mig inte på länge så jag får bege mig till affären snart!




Av batmanbebis - 28 november 2015 00:29

Igår började jag smörja med progesteron igen.

Nyss så beställde jag kläder från två olika ställen, kände behov av lite nytt faktiskt.

Blev hemma ikväll kompisarna hade annat för sig(alla 2 jag har typ)

Är lite småsur på min kompis faktiskt, och jag är SÅ LESS på att bli sur på folk och så ska jag sen ta första klivet.

Såhär var det:
Jag blev bjuden hem till hen på spelkväll, jag sa att jag nog inte kunde för att jag skulle resa iväg.

Veckorna gick.

Kvällen kom om jag var off och hörde av mig till min kompis och skrev"ja jag kommer ju inte, är as trött men E kommer han är på väg.

Då ska min kompis börja spela dum och ja HATAR när hen gör så

"skulle inte du till din syster?"

-jo det skulle jag

"ja, då spelar det väl ingen roll att du är trött du är ju hos din syster"

(här förstår jag inte ens grejen....JAG ÄR TRÖTT, min pojkvän kommer, så..låt det va)

-somsagt E är på väg, hoppas ni får det kul


Det går en timme och hen skriver sen

"Om du inte vill komma så kan du ju bara vara ärlig och säga det, jag blir inte sårad eller så"

Här brast det för mig, jag var inte på topp humör men blir så less när min kompis gör såhär.

Känner hen mig inte bättre?! Än att man tror att jag kommer med nån undanflykt? Jag har sällan problem med att säga nej faktiskt.


Jag svarar

"Va inte så dramatisk, jag skulle dit, det blev inställt, har inga problem med att säga nej till dig"

Fick inget svar


Hen har gjort sådär förut, "va vaddå du är ju bortrest ju":..Inte"skulle inte du resa", utan hen skriver jämt"du är"


Aja, jag blir rätt ofta less på min kompis i perioder, vi är väldigt olika och hen gör många saker som gör mig irriterad.


Efter ca en timme så drog E från spelkvällen. Vi vet att E har problem och det är tufft och jobbigt som det är

När man har det tufft behöver man stöd inte att människor ska ifrågasätta allt


Men såhär skriver samma kompis, dagen efter

"alltså whats up med att E kom och drog efter en halvtimme? det är inte normalt"

mitt svar: nope, inte normalt.

Jag vetinte vad hen ville ha för svar...att jag skulle skriva att "Nä min pojkvän är inte normal", eller att jag inte visste något och min kompis skulle nu"avslöja min pojkvän"

Jag blev iaf ledsen


Min andra (föredetta) nära vän öppnade jag mig för när vi var som mest inne i utredningarna för fertilitet.

Hon sa saker som att min hysteri är inte normal, att jag måste "ta det lugnt", och även hur dumt det var av mig att skaffa barn med någon som är arbetslös.


Sånt där sårar enormt, och jag sa det till henne. Som vän ska du stötta mig inte ifrågasätta mig, jag är ingen 16åring jag är vuxen


Det som jag hade lust att skriva var: Vet du vad som stör mig? Att du varit gravid två gånger och rökt under hela graviditeterna.

Det är lustigt att det är mer accepterat än att min pojkvän är arbetslös.


Det är otroligt frustrerande och se en människa bli välsignad med en graviditet och sen RÖKA!?

Hennes förstfödda hade dessutom andninssvårigheter så det rosslade, men ingen sa såklart att det var pga rökningen utan hon pratade om brosk och grejer.

Så vad är du för vän som ska berätta för mig när jag BÖR skaffa barn?

Jag blir så less ibland, och det är så många vänner jag har börjat bråka med.



Av batmanbebis - 27 november 2015 18:15

Det är så galet mycket fokus på kosten nu så jag glömmer bort att blogga.

I två veckor ca har jag nu kört LCHF som innebär i princip inget socker och lite kolhydrater, och mer fett.

Jag hittade gamla anteckningar från efter min operation.

Är lite förvånad, men vet att viktnedgång är verkligen en bergochdalbana.

Tre år sen, eller är det fyra...ja det måste vara mer än tre år eftersom jag opererade mig innan jag träffade E.

Oh well.

Läste gamla mått när jag kom hem vägde jag en sak, en månad senare vägde jag 6 kg mindre.

Sen har jag stått på den där vikten i typ 3ish år.


Men sedan läste jag måtten.

Låren har minskat 7cm

Midjan minskade också under den där månaden med 11 cm.

I midjan har jag nu haft samma mått från operationen tills nu.


Brösten har minskat mest, tror det var 13 cm.

Så, summan av det hela, mina bröst försvinner men inte min mage eller vikt.


Nu börjar vågen röra sig, så från att ha vägt i princip satmma nu i 3ish år så står vågen nu på 7 kg mindre.

Detta gör att motivationen höjs, men skulle gärna vilja att det går fortare, men man måste sluta jämföra sig med andra.


Jag vil påpeka igen att jag började främst med detta för att bli berättigad IVF hjälp.


Men det som också har hänt trodde jag faktiskt aldrig.

Igår åt jag vispgrädde och hallon, hallon är okej enligt LCHF men blåbär är sämre.

Men eftersom man inte äter stora mängder så tillsatte jag igår blåbär också, typ 10 st.

Dessa blåbär har jag haft  frysen länge

Och vilken smak, alltså det var som om dom var sockrade, så jävla goda!!

Det är verkligen så som folk har beskrivit, smaklökarna förändrats.


Jag har under dessa två veckor "fuskat", eller inte fuskat, jag har valt, att äta två bananer och en påse blandnötter.

Och det kallar jag rätt okej fusk.


Nu är det helg och då är utmaningen tuffare tycker jag.

Hittade dessa på bolaget:


   

Sockerfria och få kolhydrater!
Det såg jag som ett bra alternativ

Man kan absolut "fuska" med LCHF, grejen(som jag nu har fattat) är att det inte handlar om fusk, att ta ETT snesteg ibland. Utan man kan förstöra balansen i kroppen

Man är helt enkelt olika känslig.

En lightläsk kan trigga mångas sockersug så att du blir mer sugen.

Jag får helt enkelt se, aldrig testat dessa, andra alternativ är ren sprit och det vill jag inte ha.


Nu ska jag steka kyckling, med ost och broccolimos.

Ego · Tips
Av batmanbebis - 24 november 2015 20:35

Det går rätt så bra måste jag säga. Jag kör inte strikt för jag har bla svårt att hitta alternativ till mellis på jobbet.

Vi äter tillsammans med barnen, så då är det inte lämpligt att jag äter medtagen mat

Och jag hinner inte gå undan och äta själv efter eller före.

Så på mellis blir det två knäckemackor med typ fem ostskivor på:P


Jobbets mat är ju hälsosam och sockerfri. Och hälsosam i folkmun(deras mun) så det är tyvärr lite fett i den.

Men jag har inte ätit kolhydrater till lunch:)

Jag skulle ju kunna ta ett sånt lite bregott paket med smör och ha på min mat iof, men det tar emot eftersom jag inte äter bregott..Men det borde ju inte smaka värre än att jag steker min mat i smör...eller?


Jag känner mig piggare. Jag känner mig gladare...(glädjen kan bero på var jag är i menscykeln också)

Jag är inte lika svullen om magen.

Jag har inte haft"pajad" mage, och har inte "dumpat", sen jag började med detta den 13(tror jag..eller nån dag tidigare) november.


Och jag har gått ned i vikt!!


Igår när jag skulle lägga mig så stod vågen på den lägsta siffran på typ...10 år

Imorse, stod den på 2 kg mindre.

Kan man gå ned i vikt när man sover alltså?

Fick en chock imorse måste jag säga.

(som en grej bara....man ska inte väga sig på kvällen egentligen då det är onödigt eftersom man oftast nyligen ätit)

Men jag ska erkänna att jag är i en hysterisk vägperiod just nu, eftersom jag är nyfiken på vad som händer med vikten iom denna kost.


5kg vätska brukar man tappa rätt fort, så därför skriker jag inte högt..(även fast jag e glad som fan)

När vågen visar mer än 5kg ner så börjar nog motivationen öka.


Det som gör mig glad är att jag , just nu, lyckas hitta ett sätt att äta, som för mig funkar.

Ville ju prova LCHF för något år sedan men det blev galet för jag tillsatte inte mer fett så det gjorde att jag blev ju hungrig jämt.

Äta mindre kolhydrater har jag gjort länge, men det är galet va mycket gömt socker det finns i saker, det är faktiskt rätt kul och vara lite dektektiv i butiken och läsa på etiketten på det man handlar.


Ett bra exempel är riven ost...Riven ost som du köper är inte ost, det är både 5 och 8g kolhydrater, därför att man ofta tillsätter potatisstärkelse för att det inte ska klumpa sig.

En vanlig ost är ofta på 0g kolhydrater, så river man osten själv så är det galant!


Sen är det svårt när man "Är på stan" med lchf.

Annars blir det väl lätt att man lätt köper en typ banan, en cheeseburgare på macdonalds, en korv med bröd eller kanske nån godis? Eller en sån drickyoughurt.

Inget av det är ju okej inom LCHF så i detta får man typ köpa.....ost:D


Nej nu är jag megatrött och det är viktigt att lyssna på kroppen:P

Ego · Tips
Av batmanbebis - 24 november 2015 20:22

Har svårt att släppa in E, det är som att det är en vägg emellan oss.

När jag bodde hemma och var kanske 15 år så har jag ett väldigt starkt minne.

Min mamma var full och tog hem folk, folk som tog pengar ur min plånbok.

Dagen efter skämdes hon, och istället för att vara vuxen och prata med mig, eller be om ursäkt...eller..kanske tillomed låtsass som inget alls och vara glad kanske extra snäll....

Så valde min mamma att inte prata med mig...på 10 dagar.

Det är helt galet då jag tänker på det.

Men på den tiden så var det såklart jobbigt, men min mamma är så.

Därför...i detta mellan mig och E så vill jag absolut inte frysa ut honom genom att inte prata.

Vi pratade knappt på söndagen, måndagen var stel men plötsligt så skrattade vi ihop...fast jag egentligen ville fortsätta att vara sur.

Vi stod sida vid sida och lagade mat, tillsammans(jag som avskyr besök i köket när jag lagar mat)

Det finns egentligen inte så mycket mer att prata om

Min pojkvän har en stor problematik som beror på olika faktorer.

Hans uppfostran och uppväxt, men sen har han utan tvivel en funktionsnedsättning, jag misstänker ADHD


Så nu ska han ringa en läkare och be om en utredning.

Detta har vi pratat om förr, men då hände inget, men vi får väl se hur det går nu.


Hans mamma är ego, hans syrra är värre. Hans vänner bryr sig inte speciellt.
Så kanske kan jag vara den starka och stöttande personen för honom?

Den som tror på honom, stärker honom och motiverar honom.


Det är inte min pojkvän som är en elak människa, det är hans problematik som ställer till med allt.



Min pojkvän är en av de starkaste jag känner, och också absolut den människa som livet har varit hårt emot.

Att han då berättar för mig att han tänkt att"kanske ska jag bara dö", gör mig så otroligt otroligt ledsen.

Att han har tänkt så....va ensam han måste ha känt sig med dom tankarna..aldelles för sig själv.


Han vet ju att det är egoistiskt och en feg väg, men han sa också att "ibland är det bara så jävla mycket och jag gör dig missnöjd jämt".


Jag sa också att jag vill vara hans vän. Jag vill vara den personen som han vänder sig till när han mår skit.

Jag vill vara den personen han ringer när han får mörka tankar och mår piss

Att han absolut inte tynger mig med sina problem....I en relation så delar man problem...Hans problem är mina, och tvärtom.


Så jag vetinte....vi får se.

Kom hem i måndags och han hade städat hela lägenheten och diskat...sånt är alltid uppskattat:)

Presentation


batmanbebis

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards