batmanbebis

Direktlänk till inlägg 30 juli 2014

Begreppet Hen, idiotiskt, könsrädsla?

Av batmanbebis - 30 juli 2014 22:01

När jag kom i kontakt med detta ord så trodde jag att det var något man sa när man inte visste könet på någon.

Exempelvis "hen hade mörka kläder och luva men vi är osäkra på könet".

Sen märkte jag att människor kallade sig själva för hen?

Varför?
Jag är inte tjej eller kille säger dom..

Nähä..

Är det fult att vara tjej, kille?

Jag förstår till fullo folk med penis som kallar sig för tjejer, det handlar ju om vad man känner sig som. Känner man sig som en tjej så är man en tjej, struntsamma om man har en snopp.


Men hur känner man sig som en hen?

Man är varken tjej eller kille?
Eller, vill man bara inte vara ett kön.
Vad e det för fel på kön?


Jag tänker längre och tänker om en hen börjar i klassen där jag jobbar.

Vi ska ha gymnastik, vi brukar ropa " gör ett tjej och kill-led" detta är ett sätt att sortera barnen, vi kunde lika gärna sagt "alla med skosnören försig och ni med kardborreband för sig".

Nu får vi säga något annat, annars blir ju hen utanför.

Vi får också ordna ett eget omklädningsrum för hen, ett aldelles eget, vi får kanske bygga om för hens skull.

Men rätt ska va rätt, annars är det ju diskriminering?


Sen blir Hen äldre och ska fylla i blanketter, göra pass, ID kort?
Vi måste ändra alla papper, jag har sett att ibland när jag fyllt i div formulär så har man kunnat välja kön "annat".

Kommer Hen att kunna kryssa i den rutan?


Jag blir bara så förvirrad av allt.


Det är A och O vad DU känner dig som, inte vad som står på ditt födelsebevis eller vad du har mellan benen.


Men..


Det är tillräckligt jobbigt att vara människa, kan man inte bara få ha ett kön, en tillhöriget?


Kanske gör vi även fel när vi ställer upp barnen i tjej och kill-led.

Men det är ju bara ett sätt att gå, förflytta sig.

Det betyder inte att vi säger att man är på ett speciellt sätt för att man går i ett led.

Eller att jag förväntar mig något för att du går i det ledet.

Att du inte får ha rosa, eller gråta när du är ledsen.


Nu är Hen i ordlistan,så nu är det inte bara något folk säger..


#hen #wtf #batmanbebis #vafan #nytt #2014 #kön

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av batmanbebis - 17 oktober 2018 22:21

Jag känner ofta en stark längtan efter att föreläsa. Men om vad?haha alltså jag har ju varit med om en heldel men man kan ju inte föreläsa om ett helt liv. Sen är allt väldigt personligt så genom att föreläsa skulle jag kanske såra många människo...

Av batmanbebis - 11 oktober 2018 21:49

Hej Jag har börjat plugga. Det är annorlunda som fan. Jag har läst kanske 3 böcker i mitt liv. Plötsligt har jag studielitteratur...på engelska. Plötsligt ska jag läsa massor, skriva massor och förstå helt nya saker. Men det är rätt häftigt...

Av batmanbebis - 22 juni 2018 21:13

Idag är det midsommar. Såklart dåligt väder. Kom iväg på lite firande och ätit god mat..och dotterns favorit just nu..jordgubbar. Men sen är det alltid extra jobbigt när man kommer hem..hon sover. Ensamheten smyger sig på. Jag tror att ensamheten...

Av batmanbebis - 22 maj 2018 21:23

Minns inte ens vad jag berättat om i bloggen. Känns som mycket händer känslomässigt men annars inte mycket. Jag har extremt lite ork kvar på kvällarna, vilket är sjukt jobbigt. Vilket gör att mitt hem är kaos. F sover tidigt, somnar fort och ...

Av batmanbebis - 11 maj 2018 10:17

F är sjuk. Jag försöker hålla gråten inne så hon inte ska se.. Fan ...

Presentation


batmanbebis

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards