batmanbebis

Direktlänk till inlägg 2 november 2014

Hur du lär dig att älska någon som Jag

Av batmanbebis - 2 november 2014 01:50

Just nu florerar det mycket på facebook "hur du lär dig att förstå och älska en person med ADHD/ADD.

Läkarna var inte överens om vilken diagnos jag hade, sen tröttnade jag på att gå på utredningar och ta ledigt från jobbet så blev diagnoslös.

Inte viktigt egentligen att ha en diagnos, men kan vara skönt att ha ett namn på varför man känner sig annorlunda.


Hur du lär dig att förstå och älska någon som Jag


1.  Jag behöver min ensamtid, det är inget personligt men jag behöver vara ensam och ifred.

2   Jag har svårt att vara fysisk med människor, kramas kan vara jätte jobbigt med människor jag inte känner väl.

3.  Jag har väldigt svårt om du ställer in planer i sista sekund.

4.  Jag kan ibland ha svårt att läsa av sociala koder och ironi, speciellt i skriftform.

5.  Jag har svårt att ha saker i ordning.

6.  Jag blir väldigt ivrig om det är något jag brinner för, går in i det och googlar och läser på.

7.  Jag har väldigt svårt att visa någon att jag tycker om denne.

8.  Jag har ibland svårt att vara i sociala samanhang, många kan uppfatta mig som sur och otrevlig,

9.  Jag blir väldigt involverad om någon jag bryr mig om inte mår bra.

10. Jag hatar och mår väldigt dåligt av att bli ignorerad.

11. Jag har väldigt svårt med folk som inte är raka med mig, utan "talar i tystnad" och tror jag ska förstå.

12. Jag har svårt att ta många instruktioner.

13. Jag har svårt att se ett färdigt resultat om jag exempelvis köper en IKEA möbel som ska byggas ihop.

14. Jag har väldigt kort tålamod när det gäller saker.

15. Jag har ett behov av att åka och "kolla in" en plats i förväg om det är så att jag ska vara där nån vecka senare.

16. Jag har jätte svårt att spela spelet att vara trevlig om jag ogillar någon.

17. De jag har som vänner vårdar jag ömt.

18. Jag har svårt att prata i telefon med människor jag inte känner väl.

19. Har svårt för det sociala "småprat", men blir nervös av tystnad.

20. Jag använder ofta humor för att komma undan vissa situationer eller då jag inte vet hur jag ska agera.



Grattis till Mig på 30 årsdagen.


#nyttigt #me #loveme #våga #starkare

Ego
 
 
Ingen bild

Linda

3 november 2014 17:57

Hej,
Töntigt!!!
Hur lär man sig att älska NÅGON människa!
ALLA har någon form av begränsning i sin personlighet.
Vem avgör vilken begränsning är värst?

Förmodligen den som får dras med sina begränsningar själv. Sen kommer den som lever nära den personen.
Då kan man tycka att det som begränsar min partner är bara olika NOJOR han/hon har.
Vi kan lära oss förstå en del av ens partners sk nojor som hindrar honom/henne i olika situationer.
Det avgör inte min kärlek till min partner. Jag Älskar honom för att det är just han. Med eller utan hans speciella behov.
Tittat på din lista. Du är NORMAL. Så tänker många som du beskriver, ta bort något och lägg till något i listan.
Vi är rätt så lika med eller utan diagnos. Vi har nog alla en släng av olika diagnoser. ;)
Om man tror att man har en diagnos som kräver medicin, för att man ska må bättre då kan det vara bra att ta reda varför man mår som man gör. KANSKE behöver man medicin.
Det finns andra diagnoser också än de du nämner. Tänk om du inte alls har nån av dom.
Du behöver bara göra saker i din takt på ditt sätt. Då blir du lugn.
Tror vi är lite för snabba med att sätta diagnoser på det vi inte förstår.
Vi kan må dåligt utan en diagnos.
En felaktig diagnos kan hindra oss i vårt sätt att leva.
Vi tror så mycket på diagnosen som har förutbestämt vad jag klarar av.
Tron på diagnosen kan bli ett hinder att tro på oss själva, och förmågan till handling kan krympa och ersättas med tvivel.
Typ;" MIN diagnos gör så att jag kan aldrig göra detta, tex ett visst arbete eller att börja studera.
Eller något i vardagen , som att göra på ett annat sätt än man är van vid".
Man blir rädd för saker eller det som man inte förstår.
Man Älskar varandra med eller utan diagnos. Lära sig behöver man bara, att bli mer tolerant mot andra, och mot sig själv, för att andra också ska se DIG och inte ev en diagnos.

Du är som vi alla andra. :)
Tror du är rolig och Genuin . Du är därför lätt att ÄLSKA...
Kram!


batmanbebis

4 november 2014 19:24

Linda!!!:)
kram:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av batmanbebis - 17 oktober 2018 22:21

Jag känner ofta en stark längtan efter att föreläsa. Men om vad?haha alltså jag har ju varit med om en heldel men man kan ju inte föreläsa om ett helt liv. Sen är allt väldigt personligt så genom att föreläsa skulle jag kanske såra många människo...

Av batmanbebis - 11 oktober 2018 21:49

Hej Jag har börjat plugga. Det är annorlunda som fan. Jag har läst kanske 3 böcker i mitt liv. Plötsligt har jag studielitteratur...på engelska. Plötsligt ska jag läsa massor, skriva massor och förstå helt nya saker. Men det är rätt häftigt...

Av batmanbebis - 22 juni 2018 21:13

Idag är det midsommar. Såklart dåligt väder. Kom iväg på lite firande och ätit god mat..och dotterns favorit just nu..jordgubbar. Men sen är det alltid extra jobbigt när man kommer hem..hon sover. Ensamheten smyger sig på. Jag tror att ensamheten...

Av batmanbebis - 22 maj 2018 21:23

Minns inte ens vad jag berättat om i bloggen. Känns som mycket händer känslomässigt men annars inte mycket. Jag har extremt lite ork kvar på kvällarna, vilket är sjukt jobbigt. Vilket gör att mitt hem är kaos. F sover tidigt, somnar fort och ...

Av batmanbebis - 11 maj 2018 10:17

F är sjuk. Jag försöker hålla gråten inne så hon inte ska se.. Fan ...

Presentation


batmanbebis

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards