batmanbebis

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2014

Till er pedagoger till er Elever

Av batmanbebis - 17 augusti 2014 22:12

Pedagoger: Imorgon tar många av er emot många elever efter ett härligt sommarlov.

Men gå inte ett varv då alla ska berätta vad dom gjort i sommar.

Gör inte en så stor sak av vad folk har gjort i sommar, låt den som vill berätta.

Så himla många barn lever ett helvete på sommaren.

Med föräldrar som må vara biologiska men inte bra.

Bråk, missbruk,rädsla och otrygghet.

Att få frågan "vad har du gjort i sommar" kan ge ångest och om man vore ärlig så skulle klassen tystna och pedagogen skämmas.


Till alla drabbade elever: Till er som haft ett helvete. Till er som gick på sommarlov för X antal veckor sedan med rädsla och ångest vad som komma skall. Till er som ser skolan som en plats där ni kan vara trygga och slipper ha en klump i magen. Prata med någon!
Kliv in hos en kurator och bara prata om en händelse eller säg bara ett ord.

Det är kuratorns jobb att ge dig rätt stöd och rätt hjälp.

Är inte kuratorn någon du kan tillförtro dig till så ta en annan vuxen.

Dina eller din föräldrars problem är inte ditt fel.

Det finns hjälp och det finns andra alternativ.

Du lever ditt liv för att du ska må bra, så du är inte elak för att du ber om hjälp för att du ska ha det bäst


Till de drabbade eleverna: Sen har vi er som haft en bra sommar, som kanske sprang ifrån skolan när avslutningen var slut.

Ni som inte har satt foten i närheten av er skola under sommarlovet.

Ni som hatar skolan, hatar de som gör dig illa.

Prata med någon.

Detta handlar om Din kunskap, att du ska lära dig något och känna dig intresserad.

Du har lika mycket rätt att vara där varje dag som alla andra.

Du har rätt att vara dig själv, även om det inte passar alla andra.


Folk kommer kanske att bli arg på dig för att du berättar hur du har det för någon, jag måste vara ärlig.

Tyvärr är det så människor ofta funkar.

Du avslöjar deras hemlighet, att dom retat dig eller att du lever i ett hem som inte är tryggt.

Dom är inte redo för förändringar därför blir dom arga, för att när andra vet så gör detta att DOM måste rannsaka sig själva,, se sig själva och sin misär.


Men senare kommer dom att tacka dig.

Kanske inte med ordet tack utan med hjälp av en handling.

Ingen mår bra om man är elak mot en annan människa. Det handlar nästan alltid om att man mår dåligt själv.


Detta är ditt liv och låt ingen annan människa trampa på dig eller få dig att känna att du inte duger!


Lycka till imorgon och sträck på dig!


Ingen anann är som Du


#lycklig #starkare #skolstart #power #kämpa #mobb #osäkerhet #självisk #nystart #dukan #härligt

 
 
Ingen bild

Linda

17 augusti 2014 23:59

Så kloka och viktiga ord!
Verkligheten ser precis ut så för många barn som du beskriver.
Tack för att du tänker på alla barn som är utlämnande till sig själva!

Tänk om barnen skulle få ett sånt papper som du nu skriver om, som ett stöd när de börjar skolan efter sommarlovet. Det finns ju papper om mobbning i skolan.
Då borde det finnas om hemmet också.

Det borde vara en självklar trygghet för barn som har det svårt hemma, att veta vart dom kan vända sig.
Och att de får veta det är ok för dom att prata med någon vuxen om det svåra hemma. Ett barn ska inte behöva lida i tysthet!
Dom behöver nån som lyfter av deras börda. Dom är barn, som borde få vara glada och obekymrade.
Nu är det inte så för alla, vi vuxna behöver bli mer lyhörda för dessa barn som tvingas kämpa mot det ofattbara som är deras vardag. Ja,man kan skriva hur mycket som helst om detta..Din sammanfattning är klockren.
Tack återigen!

batmanbebis

18 augusti 2014 19:01

Detta är en otroligt viktig fråga för mig..vad gör vi med alla barnen som inte har det bra?
För jag stöter på minst en varje år och man känner sig så maktlös

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av batmanbebis - 17 oktober 2018 22:21

Jag känner ofta en stark längtan efter att föreläsa. Men om vad?haha alltså jag har ju varit med om en heldel men man kan ju inte föreläsa om ett helt liv. Sen är allt väldigt personligt så genom att föreläsa skulle jag kanske såra många människo...

Av batmanbebis - 11 oktober 2018 21:49

Hej Jag har börjat plugga. Det är annorlunda som fan. Jag har läst kanske 3 böcker i mitt liv. Plötsligt har jag studielitteratur...på engelska. Plötsligt ska jag läsa massor, skriva massor och förstå helt nya saker. Men det är rätt häftigt...

Av batmanbebis - 22 juni 2018 21:13

Idag är det midsommar. Såklart dåligt väder. Kom iväg på lite firande och ätit god mat..och dotterns favorit just nu..jordgubbar. Men sen är det alltid extra jobbigt när man kommer hem..hon sover. Ensamheten smyger sig på. Jag tror att ensamheten...

Av batmanbebis - 22 maj 2018 21:23

Minns inte ens vad jag berättat om i bloggen. Känns som mycket händer känslomässigt men annars inte mycket. Jag har extremt lite ork kvar på kvällarna, vilket är sjukt jobbigt. Vilket gör att mitt hem är kaos. F sover tidigt, somnar fort och ...

Av batmanbebis - 11 maj 2018 10:17

F är sjuk. Jag försöker hålla gråten inne så hon inte ska se.. Fan ...

Presentation


batmanbebis

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards