batmanbebis

Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Han lever.

Av batmanbebis - 13 juli 2014 02:27

Efter mycket om och men fick vi tag på en tjej.

En tjej som känner honom, som hade sett honom på lördagmorgonen klockan sex.

Han hade varit i bråk och han letade nu efter sin mobil.

Det sjuka var att hans vän berättade allt detta, han själv minns inget.


Kan han nu förstå att han har ett problem?

Detta händer inte vanliga människor.

Att man inte minns något under flera timmar.

Att man hamnar hos polisen.

Det gör bara inte det!

Jag vet att folk har det såhär, som i nån jävla film, där man hamnar i problem hela tiden.

Men det är fortfarande inte normalt!!


Men det som gör mig mest arg är att han inte hört av sig.

Han vetitne att jag pratat med tjejen som såg honom.

Han har ingenaning om att jag vet någonting, bara att hans mobil är av.

Vi lever i 2014, man hör av sig. Mobilen hans är borta men man hör av sig.

Gå till en vän, låna en dator och skriv till mig på facebook.

Gå fan in på H&M om det så behövs och RING MIG, RING NÅGON!


Jag fattar inte hur man tänker.

Han hade sagt till tjejen" min tjej kommer att döda mig eftersom hon inte får tag på mig."


Ja, precis...du vet hur jag funkar så varför vill du inte undvika att jag ska bli upprörd och orolig?


Folk tror så jävla fel om missbruk.

Dom tror att man måste vara arbetslös och nån jävla low life som super varje dag, men så är inte fallet.


Det är ett missbruk om ditt drickande drabbar andra.

Det är ett missbruk om du ett flertal gg får minnesluckor.

Det är ett missbruk om du de flesta gg du dricker sårar andra eller hamnar i trubbel.

Det är ett missbruk om du sårar andra.


Dricka ska ju handla om att ha kul.

Visst kan man bli full, visst kan man göra dumma saker, spy och skämma ut sig, absolut, hänt mig också!

Men att såra den man älskar, igen och igen..nä..det har jag aldrig gjort.


Hur räddar man en missbrukare?

 
 
Lainen

Lainen

13 juli 2014 16:17

Ska försöka hjälpa till lite i det här problemet.

1) "Kan han nu förstå att han har ett problem?"
Att inse att man har ett problem är extremt svårt för många. Det är inget som bara kommer sådär för de flesta. Det är missbrukarpersonligheten som talar. Försöker ljuga för en att fortsätta. Att det blir annorlunda denna gång etc. Såg att du tänkte ringa AA. Det låter definitivt som ett bra alternativ! Går där och på NA själv och det har hjälpt mig extremt mycket! Det kan hjälpa en att få lite perspektiv på allt. Första steget i AA är just om att erkänna att man är alkoholist. Försök få han att göra detta och tvinga han sedan på några möten. Ställ ett ultimatum. För att vara tillsammans med en alkoholist som inte vill göra någonting åt sitt problem (vill man det är man redo att testa ALLT för att komma ur det) är helt dödfött. Livet med en missbrukare blir aldrig bra. Det blir bara värre och värre med tiden.
http://www.aagbg.se/sjalvtest.htm

2) Ang att han inte hör av sig.
När man är igång i missbruket så brukar alla saker förutom drogen i sig och att försöka ha kul prioriteras lågt. Att ringa mina föräldrar var utom tal för det mesta för mig. Även om de kanske bara ville prata 10 sekunder så de visste jag levde och hur väck man var. Sedan handlar det ofta om skam i mångas fall.

3) Ang syn på missbrukare.
Ja folk har verkligen fel syn på det. Det du nämner är definitivt en missbrukare. Sedan finns det olika grader. Men tycker inte man är lowlife bara för att man sjunkit långt ner. Det handlar om att stilla känslor och det blir ibland en väldigt snabb neråtgående spiral.

4)"Hur räddar man en missbrukare?"
Vet inte om du vet det redan. Om inte kommer det kanske kännas jobbigt. Men _du_ kan inte det. Första steget är att få han att inse att det är/kan vara ett problem och verkligen vilja göra någonting åt det. Då är det ju 100% nykterhet som gäller. Eller ja, du kan ju hjälpa han på vägen genom att ex inte dricka framför honom, stötta osv. Men efter han vill göra någonting åt saken så finns det öppenvård, behandlingshem, AA/NA, antabus (rekommenderar jag inte!) och säkert andra metoder. Jag skulle reka AA/NA och ev som tillägg öppenvård eller behandling beroende på hur allvarligt det är. Men bara AA/NA har hjälpt tunga missbrukare utan utomstående hjälp annars.

Hoppas detta gav lite hjälp. Ha en skön förkväll!

http://lainen.bloggplatsen.se

batmanbebis

13 juli 2014 22:34

Du är grym!!
Han och jag har pratat massor.
Jag har inte nämt AA ännu, ska läsa på lite mer om var det finns nära oss, och vilken dag.Så kommer jag säga vi drar dit.
En sak vi sa, som nu kommer låta larvigt..
Att jag ska sätta upp en lapp på kylen, som vi tilsammans gör..
"nästa gång jag dricker och det går åt helvete så kommer jag inte få bo kvar här"

Vi har inte bestämt om vad det ska stå.
Men det ska stå konsekvensen av vad som händer om han dricker igen.

Varfr jag inser nu är att det låter larvigt är ju att ingen missbrukare har väl förfan inte blivit nykter av en lapp på kylen med ett löfte.

 
Lainen

Lainen

14 juli 2014 00:44

Nej jag är som vilken hjälpsam person som helst. Bara att jag har lite erfarenhet. :)

Det finns något som heter öppna möten. Kolla när det finns ett sådan och gå dit tillsammans första gången.

Lappen är inte larvig. Allt som hjälper är bra. :)

Be han skriva upp de fem senaste gångerna eller så han druckit. Hur det påverkat honom. Hur det påverkat dig. Vilka konsekvenser det fått. Hur det gick i jämförelse med hur han föreställde sig (i mängd, konsekvenser mm). Hur han känner kring hela situationen för tillfället. Finns massor att ta upp här men de är några ganska viktiga saker att skriva ner iaf.
När/om han dricker igen så ska han skriva en likadan lista. För varje gång.

Hah, nej det har de nog inte... Krävs flertalet hot och ofta konsekvenser. Föräldrarna hotade att sparka ut mig huuur länge som helst (bodde i morsans lägenhet men var mest själv där). Men det tog länge innan de gjorde det. Då när man var hemlös och fick bo hos kompisar eller i extrema fall trapphus var det inte så roligt längre. ^^ Då ville man börja sluta lite mer allvarligt.

http://lainen.bloggplatsen.se

batmanbebis

14 juli 2014 10:33

Dina ord hjälper mig massor, så nu gör du inga dumheter för jag behöver dig och dina ord:)

 
Lainen

Lainen

14 juli 2014 12:24

Man kan bara sluta för sin egen skull. ;) Men ja, det vill jag. :)

http://lainen.bloggplatsen.se

batmanbebis

14 juli 2014 13:03

Kan du inte fota köttarmen då, fett nyfiken!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av batmanbebis - 17 oktober 2018 22:21

Jag känner ofta en stark längtan efter att föreläsa. Men om vad?haha alltså jag har ju varit med om en heldel men man kan ju inte föreläsa om ett helt liv. Sen är allt väldigt personligt så genom att föreläsa skulle jag kanske såra många människo...

Av batmanbebis - 11 oktober 2018 21:49

Hej Jag har börjat plugga. Det är annorlunda som fan. Jag har läst kanske 3 böcker i mitt liv. Plötsligt har jag studielitteratur...på engelska. Plötsligt ska jag läsa massor, skriva massor och förstå helt nya saker. Men det är rätt häftigt...

Av batmanbebis - 22 juni 2018 21:13

Idag är det midsommar. Såklart dåligt väder. Kom iväg på lite firande och ätit god mat..och dotterns favorit just nu..jordgubbar. Men sen är det alltid extra jobbigt när man kommer hem..hon sover. Ensamheten smyger sig på. Jag tror att ensamheten...

Av batmanbebis - 22 maj 2018 21:23

Minns inte ens vad jag berättat om i bloggen. Känns som mycket händer känslomässigt men annars inte mycket. Jag har extremt lite ork kvar på kvällarna, vilket är sjukt jobbigt. Vilket gör att mitt hem är kaos. F sover tidigt, somnar fort och ...

Av batmanbebis - 11 maj 2018 10:17

F är sjuk. Jag försöker hålla gråten inne så hon inte ska se.. Fan ...

Presentation


batmanbebis

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards